Vraag aan de regelcommissie juni
Welk antwoord is correct?
Een golfer slaat af vanaf de gele tee. Zijn bal gaat recht vooruit in een hindernis.
Hij past regel 17 toe en gaat recht achteruit tot aan de rode tees die ongeveer 20 meter voor de gele tees liggen.
Mag hij nu nog opteeën?
Antwoord:
Nee, de golfer mag niet meer opteeën nadat hij gebruik heeft gemaakt van de opties onder Regel 17 om de bal te droppen buiten de hindernis. Dit is waarom:
Volgens de Golfregels, wanneer een speler ervoor kiest om gebruik te maken van de opties onder Regel 17 (Hindernissen), zoals het nemen van een drop recht achteruit op de lijn, verplaatst hij het spel naar een nieuwe plaats (in dit geval buiten de hindernis).
Zodra de bal wordt gedropt volgens de regels en in het spel is, kan de speler de bal niet meer opnieuw opteeën, tenzij hij teruggaat naar zijn oorspronkelijke afslagplaats.
De rode tee's liggen buiten zijn oorspronkelijke afslagplaats, en droppen op die locatie betekent dat je vanuit het algemene gebied speelt, niet vanaf de tee.
Frans Meyfroyt
Voorzitter Regelcommissie
Heb je ook een regelvraag? Stel ze op Regel@dewoestekop.nl
